1. Als ik kleding draag die niet lekker zit
Een BH met een prikkende beugel, een knellende tailleband van een broek, schoenen waarvan ik al merk dat ze balren op m’n hielen veroorzaken, een kriebelende trui… Ik kan er níet tegen. En als ik er niks aan doe, dan bouwt die irritatie zich gedurende de dag op en dan kan ik er he-le-maal chagrijnig van worden.
Kleding die niet lekker zit, moet dus eigenlijk zo snel mogelijk mijn huis uit. Want ik trek het elke keer weer aan omdat ik vergeten ben dat het niet lekker zit, en dan loop ik me er weer aan te ergeren.
Kleding moet gewoon comfortabel zijn. Het kan er dan nog steeds heel leuk uitzien.
2. Als je wil afrekenen in een restaurant en 'het lukt niet'
Hiermee bedoel ik deze situatie:
Ik zit te eten in een restaurant. Heerlijke avond, lekker genoten, bediening en service was goed. Blij! En dan wil ik naar huis. Ik sta er altijd van te kijken als het vervolgens óf heel lang duurt om überhaupt contact te krijgen voor de rekening, óf als het na het krijgen van de rekening heel lang duurt voordat er iemand met een pinautomaat komt om te betalen. En als het een combinatie van deze twee is, is het nóg irritanter.
De oplossing is natuurlijk gewoon opstaan en bij de bar afrekenen. Dat doe ik dus ook meestal.
Maar wel irritant.
3. Mensen die veel geluid maken tijdens het eten en drinken
Ik kan het NIET aan. Is een mooi woord voor: misofonie.
Misofonie is een vorm van verminderde geluidstolerantie. Het is een hersenaandoening en betekent letterlijk ‘haat tegen geluid.’ Het wordt ook wel Selective Sound Sensitivity Syndrome (4S/SSSS) genoemd. Misofonie is een zeer onbegrepen klacht die veel impact kan hebben op het dagelijkse en sociale functioneren van mensen die er last van hebben. Mensen met misofonie voelen namelijk geen lichte irritatie, maar heftige emoties – als extreme ergernis, woede en walging – bij het horen van bepaalde geluiden of bij prikkels die zij koppelen aan die geluiden.
Volgens Psyned.
Kijk, het beheerst mijn leven niet, of zo. Maar ik wordt wel ontzettend geïrriteerd of bozig als iemand in mijn directe omgeving veel eetgeluiden maakt.
Het ergste scenario is eigenlijk als ik lekker rustig aan het werk ben, of in stilte aan het lezen, en dat Willem naast me komt zitten om een appel te eten. EEN APPEL. Weet je wel hoeveel lawaai dat maakt? Kan ik totaal niet tegen.
4. Als mensen zich niet voorbereiden
Er is een verzameling van dingen die ik irritant vind, die eigenlijk neerkomen op één ding: als mensen zich niet voorbereiden.
Dat kan zich uiten als…
- te laat komen (omdat je je niet voorbereid op de reistijd en eventuele tegenvallers zoals file of een moeilijk te vinden parkeerplek)
- vragen stellen die veel tijd kosten (in bijvoorbeeld een meeting, omdat je je niet ingelezen hebt terwijl de rest dat wel gedaan heeft)
- heel veel tijd kosten bij bijvoorbeeld de security check op een vliegveld (omdat je je niet voorbereid op dingen die uit je tas moeten, en omdat je 25 riemen draagt die allemaal af moeten)
- en ga zo maar door.
Deze dingen vind ik irritant omdat je dit makkelijk kan voorkomen door je enkele minuten in te lezen en voor te bereiden.
Niet dat me dit zelf nou nooit overkomt, he. Laten we dat voorop stellen, ik ben ook niet perfect en ik vergeet ook weleens wat. Maar vind het wel irritant. Misschien wel nog irritanter als het mijzelf overkomt.
5. Mensen die anderen niet uit laten praten
…en al helemaal als deze mensen dan altijd het gesprek weer naar zichzelf draaien, terwijl ik nog niet eens klaar ben met mijn verhaal en hallo, het ging nu even over mij. Oh man, wat irritant. Het lukt me in een gesprek dan wel een paar keer om de draad van mijn verhaal weer op te pakken, of om gewoon mee te gaan op de draad van het verhaal van deze persoon, maar na een paar keer onderbroken te zijn, geef ik het vaak op. Ik ga dan een beetje in de ‘laat maar’-modus. Je luistert niet en je wilt blijkbaar niet luisteren, laaaat maar, dan.
Natuurlijk kan je er ook even wat van zeggen, en met mensen die ik goed ken doe ik dat ook wel, maar anders dan ga ik toch wel sneller in de ‘laat maar’-stand. Daarvan kan je ook zeggen: zeg er dan wat van. Wees assertief! Own je draad en je verhaal en pak het weer op. Maar eerlijk, ik denk dan ook vaak: je wil mijn verhaal blijkbaar niet horen, laaat maar.
Ja, wat een drama he, haha.